Reducerea TVA la paine – Sfaturi pentru utilizatorii platformei SmartCash RMS

Reducerea TVA la paine – Sfaturi pentru utilizatorii platformei SmartCash RMS

Reducerea TVA-ului este fara indoiala una dintre asteptarile cele mai mari, atat pentru mediul de afaceri cat si pentru noi, consumatorii finali. Iata ca incepand cu 1 septembrie 2013, Guvernul Romaniei face un prim pas extrem de laudabil in aceasta directie odata cu reducerea TVA-ului la paine de la 24% la 9%.
Este pentru prima data cand in Romania se aplica o astfel de reducere, in plus ea afectand doar o serie de produse. Din acest motiv, in acest articol voi incerca sa sumarizez implicatiile acestei modificari asupra utilizatorilor platformei SmartCash RMS.

Conform OG din 29.07.2013, incepand cu 1 septembrie 2013, se va aplica o cota de TVA de 9% urmatoarelor categorii de produse:

  1. toate sortimentele de paine precum si urmatoarele specialitati de panificatie: cornuri, chifle, batoane, covrigi, minibaghete, franzelute si impletituri, care se incadreaza in grupa de produse de brutarie la codul CAEN 1071;
  2. faina alba de grau, faina semialba de grau, faina neagra de grau si faiana de secara, care se incadreaza la codul CAEN 1061;
  3. triticum spelta, grau comun si meslin, care se incadreaza la codul NC 1001 99 00, si secara care se incadreaza la codul NC 1002 90 00, prevazute la anexa I la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful vamal comun, astfel cum a fost modificata prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 927/2012 al Comsiei din 9 octombrie 2012.

Hotararea de guvern a fost publicata in Monitorul Oficial din data de 2 august 2013.

Ce influenta va avea aceasta modificare legislativa asupra utilizatorilor SmartCash?

Avand in vedere modificarea taxei pe valoarea adaugata doar pentru o parte dintre produse, in deosebi cele incluse in categoria CAEN 1071 si 1061 pentru magazine, procedura de aplicare a acestei reglementari pentru utilizatorii SmartCash Shop implica mai multe etape. Acestea sunt:

  • Identificarea in nomenclatorul propriu de articole  a acelora vizate de modificarea legislativa;
  • Gruparea acestora intr-un departament separat, definit provizoriu sau in cadrul unei categorii de produse distincte spre a fi usor de identificat.
  • Actualizarea de catre un agent de service autorizat a cotelor de TVA definite in casa dvs. de marcat sau in imprimanta fiscala in cazul sistemelor POS (prin adaugarea cotei B=9% fara a fi utilizata deocamdata);
  • Dupa inchiderea magazinului si efectuarea raportului Z in data de 31 august , aplicarea prin intermediul unui utilitar special a modificarii generale a cotei de TVA de la 24% la 9% pentru toate articolele vizate;

Trebuie retinut ca din punct de vedere contabil, modificarea cotei de TVA prin reducerea de la 24% la 9%, implica o reevaluare de stoc, constand in reducerea cu diferenta a pretului de vanzare pentru toate articolele vizate. Acest fapt afecteaza valoarea de gestiune a magazinului exprimata la pret de vanzare (in situatia utilizarii metodei TVA-ului neexigibil). Prin urmare este necesara generarea unui document contabil cumulativ care sa sumarizeze valoarea de gestiune a TVA-ului redus.

Haideti sa luam cei patru pasi pe rand si sa vedem cum este cel mai simplu sa procedati…

1In primul rand identificati corect produsele vizate in nomenclatorul de produse SmartCash Shop.
Atentie, reducerea TVA este aplicata doar produselor de panificatie de tip paine si derivate (covrigi, impletituri, baghete). Reducerea TVA nu este valabila pentru produse de patiserie de exemplu si nici pentru paste fainoase. In acelasi timp ea se aplica fainei de grau vanduta preambalat sau vrac precum si celei de secara, dar nu se aplica pesmetului sau grisului.

2In etapa a doua, in programul SmartCash Shop, adaugati o noua categorie in cadrul uneia dintre clasificarile produselor dvs, sa-i spunem “TVA Redus”. Asociati  apoi in aceasta noua categorie toate produsele care sunt vizate de modificarea TVA-ului. Aceasta operatie trebuie efectuata din timp, pe tot parcursul lunii august, astfel incat in ziua de 31 august sa fiti pregatiti pentru trecerea la noua cota de TVA pentru aceste articole.

3Pe parcursul lunii august programati impreuna cu servisant-ul dvs. autorizat pentru case de marcat o vizita in vederea adaugarii unei noi cote de TVA, cu valoarea de 9% si cu identificatorul B in memoria fiscala a casei de marcat. Aceasta operatie necesita deplasarea acestuia la sediul dvs. si inregistrarea modificarii in Cartea de Intretinere a echipamentului fiscal. Prin urmare asigurati-va ca un reprezentant al dvs este de fata pentru a stampila si semna acest document impreuna cu servisantul autorizat.
Operatia de adaugare nu afecteaza in nici un fel vanzarile curente sau cele ce urmeaza a fi efectuate pana la data de 1 septembrie, fiind doar adaugata o noua cota de TVA in nomenclatorul de cote al casei de marcat.
Pentru comerciantii care fac distributie de carte sau reviste, unde valoarea TVA este deja micsorata la 9% operatia descrisa la acest pas nu mai este necesara, valoarea cotei de 9% existand deja in memoria fiscala a casei de marcat.

4Ultima etapa a procesului de modificare a cotei de TVA va fi realizata in seara zilei de 31 august, dupa efectuarea ultimului raport Z din luna august. Aceasta etapa va fi realizata prin rularea unui utilitar separat, distribuit de catre Magister Software tuturor clientilor sai  direct sau prin reteaua de Parteneri Certificati din toata tara. Acest utilitar urmeaza a aplica modificarea cotei de TVA simultan asupra tuturor articolelor grupate din timp de dvs (vezi pct. 2). Odata cu aceasta operatie va fi generat un document de reglare a raportului de gestiune, document ce sumarizeaza valoarea diferentei valorice ca urmare a diminuarii cotei de TVA pentru stocul de marfa din momentul respectiv din magazin.

Concluzie

Dupa cum vedeti, pentru a fi cat mai putin dureros, procesul necesita o minima pregatire si planificare a operatiilor ce urmeaza a fi efectuate.
Spre lauda sa, pentru aceasta modificare, legislativul a prevazut 30 de zile pentru punerea in aplicare, lucru care de exemplu nu s-a intamplat cu ocazia introducerii facturilor simplificate.
In fond mai este aproape o luna pana la aplicarea reglementarii, lucru care permite fiecarui comerciant sa se pregateasca.
Pentru utilizatorii SmartCash, calea cea mai usoara este cea descrisa in cei 4 pasi din acest articol.
Prin urmare nu mai stati pe ganduri si planificati din timp, in special opearatiile care necesita deplasari pentru reprogramari de case de marcat.

Va urez succes!

Despre Autor

Dor Bujor Padureanu, CEO Magister Software, Vicepresedinte al Patronatului Servisantilor si Comerciantilor de Case de Marcat din Romania

0 Comentarii

Comentarii folosind contul de Facebook

Lasa un Reply






+ 7 = 16

false

false

false

false

false