Casele de marcat și conectarea la serverele ANAF. Revoluția AMEF în retailul din România

Casele de marcat și conectarea la serverele ANAF. Revoluția AMEF în retailul din România

Direcții și aspecte dezbătute în cadrul conferinței “Revoluția aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic în comerțul din Romania”.

Marți, 25 aprilie a.c., la CCIR Business Center din București, a avut loc conferința intitulată Revoluția aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic în comerțul din România. La dezbateri au participat reprezentanți ai autorităților și ai asociațiilor și patronatelor din domeniul fiscal: Ministerul Finanţelor, ANAF, Ministerul Comunicaţiilor, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în informatică (ICI), Asociația Distribuitorilor de Aparate Electronice Fiscale din România, Patronatul Comercianţilor şi Servisanţilor de Case de Marcat din România, Asociaţia pentru Plăţi Electronice din România (APERO), ANPC, furnizori de echipamente, operatori din zona de retail, precum și firme de consultanță fiscală.

Conferința a adus în prim plan dezbaterea privind termenul realist la care ar putea deveni funcţional sistemul prevăzut de legiuitor, potrivit căruia noile case de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la serverul ANAF şi vor transmite în timp real toate informaţiile de pe bonurile fiscale, exceptând detaliile legate de cumpărător. Potrivit lui Marius Peştină, director general al Direcţiei Generale de Tehnologie a Informaţiei din cadrul ANAF, termenul a fost prelungit până la data de 1 iulie 2019.

În prezent, ANAF a finalizat estimarea privind costurile implementării sistemului caselor de marcat fiscale, vizând informatiile pe care trebuie să le transmită casele de marcat. Conform datelor furnizate de Ministerul Finanțelor Publice, în comerţul din Romania ar urma să fie introduse, ca urmare a noilor reglementari, aproximativ un million de case de marcat fiscale și unități de service.

Velin Ganev, CEO Danubius – Exim şi Preşedinte ADAMEF (Asociația Distribuitorilor de Aparate de Marcat Electronice Fiscale din Romania), a precizat că retailerii din România vor trebui să se doteze cât mai curând cu case de marcat fiscale conectate la serverul ANAF, întrucât: Țările din jurul României – Ungaria, Bulgaria, Ucraina, Macedonia s.a.m.d., – lucrează cu jurnal electronic deja de cel puțin zece ani”.

Cât despre implementarea noilor case de marcat cu jurnal electronic, ceea ce urmează să se întâmple vine și în sprijinul tuturor comercianților. De ce ? Pentru că, odată cu schimbarea tehnologiei, schimbăm tot ce înseamnă hardware, ca structură. Vom avea posibilitatea să ne conectăm cu tot ce există nou, tablete, telefoane, vor exista și alte tehnologii, vor fi echipamente conectate cu partea bancară etc. Sperăm ca, într-un termen destul de rapid, probabil săptămâni, maximum o lună, vom avea deja o variantă finală a normelor care să fie aprobată de Guvern, a mai precizat Ganev.

Despre prețul caselor de marcat, ținând cont că, la finalul lunii septembrie 2016, la Ministerul Finanţelor Publice s-au înregistrat aproape 60 de firme autorizate ca distribuitori de case de marcat fiscale şi peste 400 de modele de aparate de marcat electronice fiscale, Ganev a declarat: Nu ne așteptăm la o schimbare dramatică a prețurilor. Va fi un preț care, după părerea noastră, va porni de la 160-170 de euro, pentru casele de marcat.”

Tot în prima parte a conferinței, George Anghel, director executiv APERO, a vorbit despre actul de comerț și digitalizare: “Fără digitalizare, fără plăți electronice lucrurile devin foarte greu de înțeles, iar timpii de reacție se întind pe perioadă foarte mare, astfel încât, de fiecare dată, noi, cei din industrie, suntem mai mult reactivi decât proactivi.

Cea de-a doua parte a conferinței a fost deschisă de domnul Marian Anghelescu, Președintele Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România, care a abordat noutățile din legislația caselor de marcat, fiscalizarea și documentele necesare în preajma unei case de marcat, din perspectiva relației utilizator-firmă de service.

Una dintre noutățile legislative în acest sens este prevederea privind emiterea bonului fiscal, obligatoriu pentru persoanele juridice, faptul ca se vor emite chitanțe și în momentul în care nu va funcționa casa de marcat, până la punerea în funcțiune a aparatului, excepție făcând casele de schimb valutar.

O altă noutate este digitalizarea controlului încasării taxelor cu casele de marcat electronice, aspect susținut de Anexa 8/11 Art. 5 alineatul (1), care prevede faptul că sistemul informatic asigură posibilitatea obținerii de către ANAF a datelor înregistrate în jurnalul electronic, fără notificarea sau permisiunea utilizatorului.

Fiscalizarea caselor de marcat, o altă noutate din legislație, va fi pe format digital și prevede identificarea memoriei fiscale și a utilizatorului pe baza datelor înregistrate.

Potrivit estimărilor Patronatului Caselor de Marcat din România, implementarea noului sistem fiscal va genera înlocuirea sau modernizarea a aproape 800.000 de aparate de marcat.

Legat de conținutul bonului fiscal noua Legislație AMEF prevede în plus denumirea fiecărui bun livrat sau a serviciului prestat, codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului și unitatea de măsură. De asemenea, conform Art. 65. alineatul (1) utilizatorul va arhiva memoria fiscală și dispozitivul de memorare a jurnalului electronic înlocuite, timp de 10 ani iar înlocuirea, sigilarea şi activarea memoriei fiscale se efectuează la locul de instalare a aparatului de către tehnicianul de service, în prezenţa reprezentantului organului fiscal teritorial.

Concluzionând, evenimentul a prilejuit participanților dezbateri și schimburi de idei pe acest subiect esențial pentru viitorul retailului din România. Și, în vreme ce autoritățile caută soluții pentru implementarea fezabilă a noilor reglementări fiscale, noi vă îndemnăm, dragi comercianți, să vă pregătiți deja pentru viitor printr-o abordare proactivă: gândiți-vă cum ați dori să se desfășoare activitatea voastră în anii următori și ce puteți schimba deja în această direcție, în ceea ce privește fluxul operațional, dotările hardware și software. Iar când aveți nevoie de ajutor, vă stăm la dispoziție cu echipa de specialiști Magister Software.

Schimbările sunt iminente, așadar depinde doar de noi să profităm de moment pentru a adopta noutățile nu forțați de împrejurări, ci pentru o nouă strategie de performanță și profitabilitate. Voi ce părere aveți?

Despre Autor

Specialist PR & Marketing Magister Software

0 Comentarii

Comentarii folosind contul de Facebook

Lasa un Reply






− 1 = 2

false

false

false

false

false