Dor Bujor Padureanu
2022 – Anul in care se va schimba relatia dintre companii si ANAF
30 ianuarie 2022

Daca nu era clar deja pentru cei mai multi antreprenori, 2022 este anul in care statul trebuie sa inceapa macar, sa recupereze cumva deficitele enorme inregistrate pe perioada pandemiei.

In aceste conditii administratia fiscala si-a propus, pentru acest an „cresterea ponderii veniturilor din taxe si impozite in PIB, prin eficientizarea colectarii, care are la baza atat stimularea conformarii voluntare, cat si o serie de masuri de combatere a evaziunii fiscale”.

Aceasta fraza, repetata de administratie cam la fiecare inceput de an, are de aceasta data o conotatie diferita. De ce? Pentru ca anul acesta sunt in curs de implementare cele mai multe proiecte de digitalizare de dupa revolutie.

In acest articol vom incerca impreuna sa intelegem unde suntem azi si mai ales, unde urmeaza sa ajungem in viitorul apropiat in ceea ce priveste relatia dintre contribuabili si ANAF prin prisma digitalizarii.

Spatiul Privat Virtual devine obligatoriu pentru toate companiile

Inregistrarea agentilor economici in Spatiul Privat Virtual (SPV) devine obligatorie incepand cu luna martie 2022.

Acest fapt va face ca absolut toti operatorii economici sa raporteze datele catre ANAF exclusiv pe cale electronica, prin internet prin SPV. Adio formulare tiparite si cozi la ghiseul inspectorilor fiscali.

In acelasi timp, suprimarea raportarii clasice creeaza o presiune suplimentara pe infrastructura IT ANAF, infrastructura care, o stim cu totii, este destul de imbatranita. Se pare insa ca datorita fondurilor europene si mai ales programului PNRR, acest lucru este de domeniul trecutului.

RO e-Factura – deocamdata pentru produsele cu risc fiscal

Ministerul Finantelor a anuntat operationalizarea deplina a sistemului RO e-Factura incepand din data de 11 noiembrie 2021, pentru relatia intre companii si autoritatile publice. Sistemul este deja disponibil si pentru operatiunile comerciale exclusiv private.

Astfel contribuabilii care furnizeaza altor companii bunuri considerate a fi cu risc ridicat de evaziune fiscala vor emite facturile in sistem electronic, indiferent daca beneficiarii sunt sau nu inrolati in registrul RO e-Factura.

Care sunt aceste bunuri?

Iata o lista care nu este inca finalizata si poate suferi adaugiri in viitor: legume, fructe, bauturi alcoolice, constructii noi, produse minerale (apa minerala naturala, nisip si pietris), precum si imbracaminte si incaltaminte.

Ce aduce cu sine sistemul e-factura?

Nevoia ca fiecare aplicatie informatica utilizata pentru facturare sa fie interfatata cu sistemul e-factura prin internet, facturile emise urmand a fi validate de ANAF printr-un sistem de numerotatie unica. Se vor imperechea digital persoanele juridice emitente si beneficiare, astfel fiind imposibila nedeclararea unor facturi de catre beneficiari, deoarece ele se afla deja in sistemul ANAF de la emiterea de catre furnizor.

In opinia mea acesta este cea mai importanta masura impotriva evaziunii fiscale de dupa revolutie. Odata cu implementarea ei majoritatea circuitelor economice gri vor fi drastic controlate si reduse.

Faptul ca facturile urmeaza a fi emise doar prin confirmarea si transmiterea (sincrona sau asincrona) catre ANAF inseamna ca practic nu vor mai exista aplicatii de gestiune care sa functioneze in lipsa unei conexiuni la internet.

Casele de marcat electronice – conectate integral la ANAF

La data acestui articol aproximativ 500.000 case de marcat dintr-un total estimat de 650.000 sunt conectate si livreaza vanzarile detaliate la nivel de articol catre ANAF. Asta inseamna ca ANAF va putea efectua din anul acesta analizele de risc de evaziune fiscala anuntate de atata vreme.

Pe scurt, urmeaza sa fie verificati doar agentii economici care ridica semne de intrebare legate de vanzarile cu amanuntul.

Printre semnalele de intrebare se numara: vanzarea doar in anumte intervale orare, desi programul de lucru este mai mare, vanzarea disproportionata valoric in anumite intervale de timp, diferente majore intre raportarile fiscale contabile si cele din casele de marcat.

Vestea buna este ca pentru contribuabilii corecti, detinatori de case de marcat, controalele se vor reduce numeric, urmand ca ele sa fie directionate catre cei care dau de banuit prin analiza de risc. Este un mod de reglare si corectare a pietei, prin eliminarea agentilor economici care fac concurenta neloiala celor care respecta legea.

Pentru comerciantii cu amanuntul, integrarea prin internet a sistemelor fiscale este deja un fapt, toate sistemele fiscale din tara fiind cuplate fie prin conexiuni broadband, fie prin radio si SIM de date la ANAF.

Trebuie subliniat ca sistemul informatic ANAF de receptionare a vanzarilor AMEF functioneaza excelent, fara nici o intrerupere de la darea in functiune, avand o scalabilitate si capacitate de interconectare dimensionata la mai mult de 3 ori fata de numarul actual de conexiuni.

RO e-Transport si monitorizarea in timp real a marfurilor transferate

Ministerul Finantelor a anuntat ca va introduce un nou sistem electronic national de monitorizare a transporturilor de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Prin intermediul acestui sistem, contribuabilii vor declara anticipat ruta de deplasare a bunurilor detinute dintr-un loc in altul, astfel ca, la momentul controalelor efectuate de organele abilitate pe caile de transport, acestea sa poata verifica daca informatiile din teren sunt in conformitate cu declaratia din sistem. Astfel, transporturile de bunuri pe teritoriul national vor fi monitorizate de catre ANAF prin intermediul sistemului informatic.

Ce va insemna asta pentru un utilizator de aplicatie informatica de gestiune?

Urmeaza a fi monitorizate si avizele de insotire, prin inregistrarea lor atat la sursa cat si la destinatie in sistemul ANAF. Astfel daca un transport este oprit pentru verificare pe drum, inspectorul fiscal va sti in timp real daca marfa este legitima pe baza numarului de inmatriculare sau pe baza avizului electronic existent deja in sistemul ANAF.

Asadar fiecare aviz de insotire emis va trebui transferat catre ANAF in timp util prin internet, iar receptia de marfa pentru un transfer de bunuri trebuie sa valideze sosirea transportului la destinatie.

Prin urmare aplicatiile informatice trebuie sa fie capabile sa comunice in timp real cu serverele ANAF prin internet pentru a putea valida documentele in timp real.

Raportarea SAF-T – in primul an de implementare

Incepand cu acest an, marii contribuabili au obligatia sa efectueze raportarile prin depunerea fisierului digital de control fiscal SAF-T (declaratia D406).

Contribuabilii care se incadrau in aceasta categorie la 31 decembrie 2021 sunt obligati sa raporteze astfel incepand cu luna ianuarie, iar cei care sunt incadrati incepand cu anul 2022, din luna iulie. In ambele situatii, societatile beneficiaza de o perioada de gratie de sase luni.

Declaratia SAF-T sau „Standard Audit File for Taxation” reprezinta un standard international de raportare a datelor pentru companii, care se genereaza la un nivel de detaliu mult superior raportarii contabile valorice actuale.

Am pus la sfarsit aceasta declaratie electronica, deoarece desi ea creaza fiori tuturor contabililor din Romania, in opinia mea, celelalte niveluri de digitalizare prezentate anterior sunt mult mai dificil de implementat, fiind legate mai mult sau mai putin de operarea in timp real.

Ce aduce suplimentar SAF-T este raportarea graduala, in functie de solicitarea ANAF, la nevoie pana la nivel de linie de articol si fisa de depozit stoc.

Declaratiile electronice SAF-T contin date in format XML ce codifica pe niveluri crescatoare de complexitate toata activitatea economico-financiara a companiilor.

Ele sunt transmise exclusiv prin internet via SPV catre ANAF si vor fi automat cuplate cu sumele rezultate din raportarea contabila curenta actuala, urmand a deveni obligatorii pana in 2024 pentru toate companiile indiferent de dimensiune.

Pentru agentii economici asta inseamna ca evidenta financiara si a stocurilor nu mai pot fi separate ca pana acum. Va fi nevoie ca sistemul contabil sa fie integrat 100% cu gestiunea de stoc, astfel incat datele legate de rulajul de stoc si vanzari la nivel de linie sa fie accesibile la nivel contabil (prin tehnici de tip drill-down) pentru raportare SAF-T detaliata.

Concluzii

Pornind de la proiectele de digitalizare ANAF deja implementate, sau aflate in curs de implementare, concluzia noastra este aceea ca anul 2022 va fi unul care va aduce provocari enorme pentru agentii economici. Presiunea digitalizarii fiscale, ce se va derula anul acesta cu o viteza de implementare fara precedent in ultimii 30 de ani, va apasa puternic asupra sistemelor informatice ale companiilor.

De aceea recomandam tuturor agentilor economici sa isi reevalueze aplicatiile software si infrastructura informatica pornind de la noile necesitati.

Iata in continuare un checklist care sa va ajute in acest demers:

  • Gestiunea „pe hartie” in magazine sau depozite nu va mai fi posibila. Epoca trimiterii dosarelor la contabilitate la final de luna pentru colectarea de date intr-o aplicatie eminamente contabila a trecut.
  • Contabilitatea „valorica” nu va mai fi posibila deoarece raportarea SAF-T solicita de exemplu extractia facturilor la nivel de linii si nu la total valoric pe cote de TVA ca pana acum.
  • Programele de contabilitate clasice nu vor mai putea face fata volumelor de tranzactii comerciale din domenii cu rotatie mare de stoc, cum este cazul vanzarilor cu amanuntul. De aceea, acestea trebuiesc integrate mult mai strans cu programele de gestiune specializate, astfel incat sa poata dispune de date de rulaj corecte si validate valoric in orice moment, pentru completarea raportarilor SAF-T solicitate.
  • Programele de gestiune trebuie sa evidentieze exact si corect toate operatiile la nivel de linie de articol, cu obtinerea automata a fiselor de depozit in orice moment pentru consultare de catre ANAF. Toate aceste date trebuie sa fie conforme cu cele transmise catre modulele de contabilitate.
  • Programele de gestiune sau contabilitate vor fi de acum inainte conectate permanent la internet. Nevoia de a trimite date de proces catre ANAF face ca operarea documentelor in „doi pasi” sa fie de domeniul trecutului. Atat emiterea unui document (factura sau aviz) cat si transmiterea lui catre ANAF trebuie sa se produca simultan, in acelasi sistem informatic.
  • Integrarea pe orizontala intre diferitii furnizori de solutii software va trebui sa devina un fapt. Fara ca aceste programe sa efectueze schimburi de date folosind tehnologii de aceeasi generatie cu cele ANAF, (servicii API automate) si care sa nu necesite un operator uman, ele nu se vor putea conforma noilor cerinte fiscale.
  • Sisteme informatice integrate necesita o mentenanta software permanenta, care adauga un cost suplimentar pe care multi agenti economici nu l-au bugetat pana acum. Fara aceste costuri suplimentare, necesare pentru continua dezvoltare a programelor, producatorii software se vor prabusi sub presiunea volumului enorm de date ce trebuiesc transmise digital catre ANAF.
  • Agentii economici vor trebui sa isi evalueze furnizorul platformei software si dupa timpul de raspuns la solicitari. Numarul problemelor legate de schimbul de date cu ANAF va creste, iar un dezvoltator software fara un call-center sau un program de relatii cu publicul cat mai mare nu este de dorit.
  • Din perspectiva industriei software asupra digitalizarii fiscale din acest an, consider ca semnalul ANAF este acesta: vremea aplicatiilor software „facute pe genunchi” fara suport tehnic si experienta in domeniul respectiv de activitate a trecut. A venit momentul consolidarii aplicatiilor mature, cu un parc insemnat de clienti si care dispun de sisteme de suport permanent pentru utilizatori. Aceste platforme se vor integra accelerat unele cu celelate, pentru ca in lipsa integrarii native, vor fi fortate sa dispara de pe piata.
  • Peisajul industriei software din Romania se va modifca dramatic in urmatorii 2-3 ani. La fel ca si in alte tari din Europa, maturizarea inseamna ca produsele software pentru gestiune sau contabilitate vor fi din ce in ce mai performante si mai bine integrate unele cu celelate. In acelasi timp numarul lor se va reduce la un numar de platforme care vor fi capabile sa faca fata exigentelor fiscale.

Platforma software SmartCash RMS, dezvoltata de compania noastra este complet integrata prin servicii API automate de ultima generatie cu majoritatea platformelor software complementare mature de pe piata.

Este un efort pe care l-am demarat in urma cu peste 8 ani, prin lansarea produsului SmartCash Everyhere REST Server, componenta care permite acum oricarui comerciant sa se integreze pe orizontala cu un numar nelimitat de aplicatii terte, fara costuri suplimentare. Acest efort isi arata acum roadele prin deschiderea fara precedent pe care clientii nostri o vor avea catre modelele de business ale viitorului.

Daca doriti sa aflati mai multe despre platforma software SmartCash Retail Management System puteti solicita detalii folosind formularul urmator.

0 Comentarii

Trimite un Comentariu

Categorie: Blog

HAI SĂ ÎNCEPEM UN PROIECT
ÎMPREUNĂ!

Completeaza datele tale de contact in formularul următor și un consultant Magister te va contacta în cel mai scurt timp.

Acest site este protejat de reCAPTCHA și se aplică Politica de Confidențialitate și Termenii și Condițiile Google.

Pin It on Pinterest

Distribuie Articolul

Distribuie Articolul

Dacă ți-a plăcut, distribuie acest articol și prietenilor tăi!