Cum s-a schimbat profilul clientului in ultimii ani si cum influenteaza acesta comportamentul de consum din retail
Multe schimbari a cunoscut piata de retail in comertul cu amanuntul din ultimele decenii. De la buticurile omniprezente la orice colt de strada pana la magazinele online care numara tot mai multi adepti, am asistat la toate stadiile si variantele din retail. Daca unele schimbari au fost determinate de modificari legislative (de pilda, pentru cresterea gradului de fiscalizare), o “revolutie” mult mai profunda si durabila par sa produca noile comportamente ale consumatorului.
Clientii sunt mult mai dinamici si mai pretentiosi decat cei de acum trei decenii, iar tehnologia accelereaza ritmul schimbarii. Cum ne putem pregati pentru cerintele viitorului? Singura solutie este sa intelegem noile generatii si sa venim in intampinarea dorintelor lor. Un deziderat la care lucram si noi constant. Toate acestea pentru a ajuta comerciantii sa tina pasul cu noile tendinte si curente din retailul national si global. Si, pentru ca de doua decenii luam pulsul pietei de retail din Romania, va prezentam cum s-a schimbat profilul clientului in ultimii ani (indeosebi de la inceputul pandemiei) si cum influenteaza acesta actiunile din magazine – chiar mai mult decat credeti!
Cum s-a schimbat profilul clientului in ultimii ani si cum influenteaza acesta actiunile din magazine ?
In contextul pandemiei, s-a remarcat schimbarea comportamentului de consum. Cumparatorii prefera sa achite si sa iasa rapid din magazin, cu interactiune minima sau deloc cu personalul. Asadar punctele de self check-out care permit scanarea rapida si plata cu cardul sunt ideale.
Mai ales tinerii, deja familiarizati cu platile electronice si cu un stil de viata dinamic, au adoptat rapid noile facilitati din retail. Acestia utilizeaza si aplicatii, comanda online sau colecteaza din mers produsele achizitionate.
Odata cu lansarea noului sistem Magister Easy Check-Out (ECO) si cu implementarea in magazinele Remarkt din Arad si Oradea, se confirma ca profilul clientului se schimba, iar aceste dispozitive moderne, cu generatie de ultima ora, contribuie la adoptarea si incurajarea noilor obiceiuri de consum. Ce ii caracterizeaza pe majoritatea clientilor care le aleg? Iata ce au in comun:
Tineri, dinamici, nerabdatori
Milenialii (respectiv cei nascuti in perioada 1981-1996, considerata prima generatie care a crescut sub influenta Internetului) reprezinta peste 20% din populatia actuala, asadar un segment pe care nu-l putem ignora, mai ales ca seteaza trendurile in retail si pentru anii urmatori.
In prezent la varsta ascensiunii in cariera profesionala, acestia au un stil dinamic de viata, asociat cu nerabdarea specifica tineretii. Implicit, sunt mai predispusi la cumparaturi de impuls, dar nici nu suporta sa stea la coada la casa de marcat. Asa ca noile puncte Magister Easy Check-Out li se potrivesc manusa. Pot plati repede si sigur cu cardul, reducand astfel la minimum timpul petrecut in magazin.
Pasionati de tehnologie
Deja deprinsi cu utilizarea Internetului si gadgeturilor, tinerii au simt practic, aleg optiunile simple si rapide. Iata de ce prefera plata rapida cu cardul la cumparaturi.
De la inceputul pandemiei, a crescut si mai mult apetitul pentru optiunile self check-out tocmai fiindca nu mai implica interactiune cu numerar si casieri, pe care le asociaza cu stat la coada si timp pierdut.
Millennialii sunt liderii de business de mâine. Potrivit Accenture, aceştia ar urma să moştenească cea mai ridicată avere din istorie. Avere estimata la 30 de trilioane de dolari pe parcursul următorilor 30-40 de ani. Este dificil de ştiut ce vor face noile generaţii odată ce aceste fonduri se vor transfera în conturile lor. Dintr-un sondaj realizat de Morgan Stanley reiese că 86% dintre aceştia sunt interesaţi de investiţiile sustenabile. Un procent de 75% consideră că investiţiile lor pot influenţa schimbări sociale sau de mediu. Un procent de 84% cred că o astfel de alocare a banilor poate ajuta în lupta împotriva sărăciei. Tehnologia este un alt sector vizat, iar una dintre direcţiile creionate în special pe parcursul anului 2020 sunt criptoactivele.
In prezent tinerii posesori de portofele electronice prefera sa achite cumpărăturile direct la casa de marcat cu criptomonedă (Bitcoin, Ethereum, Elrond eGold – EGLD sau criptomoneda româneasca) folosind metode neconventionale precum smart watch sau telefoane mobile.
In toate formatele de retail dotate cu soluții software SmartCash RMS, de la magazine de proximitate, până la hypermarketuri și lanțuri cash&carry, din mediul urban și rural deopotrivă, millennialii au posbilitatea de a folosi portofelul electronic. O metoda in plus pentru retaileri de a se diferentia pe piata si de a-si fideliza clientii.
Cheltuitori
Orientati spre cariere profesionale prolifice, tinerii de astazi (25-35 de ani) au venituri mai mari decat parintii lor, cosul de cumparaturi avand o valoare mai ridicata. De asemenea, nu isi amana placerile si majoritatea nu au redus achizitiile in pandemie, ba chiar dimpotriva, dar nu fac stocuri.
Studiile arata ca au o abordare mai rezervata in contextul Covid. Isi cauta mai atent sursele de informare si nu intra in panica. Isi mentin in mare parte preferintele de consum, ba chiar suplinesc lipsa iesirilor de odinioara (la restaurant). Aleg livrarea la domiciliu, iar la cumparaturile online, sunt buni prieteni cu returul, au abordarea “cumpar si incerc”.
Mai atenti la calitatea produselor, dar si mai exigenti cu brandurile
Daca generatiile mai mature sunt mai inclinate sa accepte abateri de la standarde calitative (nu ca le-ar placea, ci poate doar fiindca sunt deja obisnuite), tinerii nu ezita sa reclame si sa-si sustina drepturile. Mare parte din ei sesizeaza organele competente si cred in puterea review-urilor online. Acestea servesc atat drept metoda de evaluare a brandurilor/produselor, in functie de experienta personala, cat si ca sursa de informare, alaturi de influenceri si apropiati.
De asemenea, sunt mult mai atenti si mai exigenti privind comportamentul companiilor fata de societate si fata de mediul inconjurator, ii preocupa etica afacerilor, modul in care acestea reactioneaza la noile conditii si restrictii pentru a proteja clientii si angajatii si a reduce sansele de infectare, fara a compromite insa experienta cumparaturilor.
Publicul perfect pentru omni-channel marketing
Desi evita interactiunea cu personalul in magazinele fizice, tinerii adora sa se implice in campanii de fidelizare. Acestia accepta sondaje si alte modalitati interactive (gamification – explicabil, in virtutea apetitului pentru tehnologie). In acest sens, companiile care mizeaza marketingul online si vanzarile omni-channel deja au public fidel in randul tinerilor, cu potential pe termen lung.
Magister Easy CheckOut (ECO) este primul sistem complet de tip self-checkout fabricat integral în România. Dotat cu cea mai recentă tehnologie din domeniu, ECO poate fi personalizat în funcție de nevoile sau designul magazinului tău
Vreti sa beneficiati si voi de toate avantajele Magister ECO si sa cresteti vanzarile in magazin? Contactati-ne acum!
Specialistii Magister va vor oferi consilierea necesara pentru a gasi configuratia perfecta pentru afacerea dvs!
0 Comentarii