Subiectul acestui articol este un raspuns, din perspectiva experientei mele de peste 20 de ani in dezvoltarea de sisteme informatice integrate pentru retail, la articolul d-lui Adrian Benta, publicat pe Hotnews, pe care va invit mai intai sa il parcurgeti.
Iata un link catre acest articol in continuare: https://www.hotnews.ro/stiri-opinii-25623149-cum-raportam-fisc-5-ori-acelasi-lucru-dupa-01-iulie-2022.htm.
Ca dezvoltator de aplicatii de timp real, intr-un domeniu extrem de competitiv cum este retail-ul, nu pot sa nu observ din pacate abordarea tipic contabila a d-lui Benta, pe care de altfel il respect deosebit ca un specialist in domeniul sau de activitate.
Din aceasta perspectiva articolul pare excelent iar logica domnului Benta pare fara cusur.
Totusi nu sunt deloc in acord cu dumnealui.
Articolul nu tine cont de aspectele operationale ale fenomenului si mai ales de caracterul preventiv al sistemelor digitale de timp real.
Personal nu cred in existenta unui guru ANAF – fie el serviciu sau persoana care sa puna cap la cap datele raportate si sa rezolve astfel evaziunea prin controale cu precizie chirurgicala.
Nimeni nu poate face asta, oricate raportari am adauga la depozitul deja gigantic de date neprelucrate ale ANAF.
Asadar iata amanuntele care cred eu ca conteaza.
Sistemul de raportare automata a datelor din casele de marcat
Mai intai, sistemul de raportare automata a datelor din casele de marcat catre ANAF este singurul sistem de raportare automata digitala ANAF care functioneaza perfect, spre deosebire de porcaria de la CNAS de exemplu, care „crapa” tot timpul si a costat ametitor de mult.
El este compus din peste 700.000 de dispozitive (case de marcat) conectate cu serviciile web (de ultima generatie) ANAF, care transmit automat, fara interventia vreunui utilizator date structurate catre acesta si este destinat raportarii vanzarilor cu amanuntul catre persoane fizice, deci vanzari in principiu fara factura fiscala.
El nu presupune o actiune manuala din partea contribuabilului deci nu este vreo „corvoada” pentru acesta cum s-ar putea deduce din articol.
Ba dimpotriva, dupa introducerea sa s-au eliminat o serie de declaratii care erau obligatorii pentru vanzatorii cu amanuntul.
Sistemul integrat al raportarii vanzarilor cu amanuntul targheteaza evaziunea cu TVA in cazul vanzarilor „mici si multe”, de unde se aduna totusi suficient TVA astfel incat implementarea sa merite investitia.
Este un sistem implementat in foarte multe alte tari si care si-a dovedit eficienta in zona de conformare a contribuabililor mici, ce opereaza in vanzarea cu amanuntul de produse si servicii.
Sistemul de raportare automata RO e-Factura
Sistemul e-Factura este destinat raportarii automate, in timp real, a facturilor fiscale emise deocamdata pentru vanzari cu ridicata, adica acele vanzari de valoare mare, unde este cel mai mult TVA de colectat. Deocamdata este implementat pentru vanzari considerate cu risc de catre ANAF dar cel mai probabil va fi extins la toate tipurile de produse comercializate in cel mai scurt timp.
Dupa opinia mea e-Factura este de fapt cel mai inteligent lucru facut de ANAF, pentru ca marea evaziune acolo este. Poate de aceea a si fost amanat atat. Prin controlul integrat al datelor facturate la ambele capete se rezolva evaziunea fiscala mare.
Revin cu o observatie: raportarea in sistemul e-Factura se face tot automat, de un software (de gestiune) la un alt software (ANAF) peste internet. Deci nu incarca contribuabilul cu inca o „corvoada”.
Singura sa „corvoada” este aceea de a fi corect in inregistrarea datelor fiscale, adica de a respecta legea.
Sunt sigur ca sistemul va fi denigrat, sau poate ca vor fi si platite ceva campanii de denigrare pe Facebook, in special de catre aceia care au de pierdut din respectarea legii. Oricat de prost ar fi gandit de ANAF sau de slab implementat la inceput, el trebuie realizat.
Pentru ca e-Factura este singura cale eficienta de a preveni marea evaziune, iar nu de a folosi niste raportari fara sens pentru marea majoritate a oamenilor, raportari ce pot fi intelese doar de un contabil autorizat.
e-Factura este un sistem complementar raportarilor de pana acum catre ANAF, vizand aspectele de ordin operational, cu care se confrunta in teren contribuabilii cinstiti, concurati pana acum neloial de cei care nu emit sau nu inregistreaza facturi, putand astfel oferi preturi de dumping pe piata concurentiala.
Si inca o data, este un sistem automat, ce nu implica noi actiuni manuale din partea contribuabililor.
Sistemul de raportare automata RO e-Transport
Din punctul meu de vedere, sistemul eTransport e la fel de binevenit, atingand o alta problema. Aceea a transportului ilegal de marfa nefacturata.
Puneti aici toate padurile taiate si carate te miri unde fara acte, balastierele ilegale pentru constructii si transporturile mamut de cereale pe scheme ametitoare de eludare a TVA-ului de care stim cu totii dar unde nu s-a facut niciodata nimic pana acum.
Tentative de tipul „Radarul Padurilor” sunt desigur binevenite, dar insuficiente, pentru ca in calitate de stat, nu poti cere oamenilor sa faca treaba ta.
In loc de asta, e-Transport monitorizeaza mijlocul de transport care trebuie sa fie incarcat cu o serie de produse antedeclarate digital la ANAF.
Iar un agent de control al ANAF Antifrauda poate, de pe un telefon mobil inteligent, afla imediat ce marfa ar trebui sa fie in camionul cu numarul de inmatriculare X care trece prin fata lui.
Iar daca in camion nu ai ce ai declarat, se confisca toata marfa si se deschide dosar penal.
Cum se realizareaza raportarea? Ati ghicit, tot automat, adica fara implicarea contribuabilului, fara a pune inca o „corvoada” pe umerii lui. Software-ul lui de gestiune trebuie sa transmita aceste date catre ANAF automat, in fundal.
Concluzii
Prin urmare cele trei sisteme de raportare automata: casele de marcat, e-Factura si e-Transport sunt solutii digitale complementare automate, de natura operationala, absolut necesare si pentru care eu unul felicit ANAF.
Fara ele ne ingropam in declaratii fiscale contabile, adica in cifre care nu au totdeauna o legatura directa cu practica operationala din teren si asteptam o minune de la un guru ANAF care ar trebui sa coroboreze datele raportate.
Greutatea sistemului automat insa atarna de asta data, nu pe umerii contribuabililor, ci pe cel al dezvoltatorilor de produse software destinate domeniului comercial.
Adio sisteme de tip „sertar dublu” cu care chiar se lauda unii producatori de software in special din domeniul HORECA si carora nu le face nimeni nimic.
Adio sisteme de gestiune facute pe genunchi in care oricine poate modifica orice, dupa bunul plac, pentru a ocoli legea.
Transparentizarea si automatizarea relatiei cu ANAF prin servicii web de la distanta va face ca toate aceste racile, adunate in cei peste 30 de ani de pana acum in randul producatorilor de software autohtoni sa dispara treptat, locul lor fiind preluat de companii software cu reputatie nepatata si cu sisteme fiabile si robuste care degreva, prin automatizare si controlul la sursa, contribuabilul de corvoada relatiei cu autoritatile fiscale.
La randul sau ANAF trebuie sa „deschida bine urechile” la solicitarile industriei software in cadrul proceselor de integrare software.
Sa ia in calcul obiectiile profesionistilor cu experienta in domeniul software al integrarilor API si sa simplifice la maximum aceste interfete.
Sa renunte odata la aberatia fisierelor PDF semnate si la arhaicul sistem Java DUKEIntegrator sau Soft J in favoarea serviciilor web sincrone JSON, macar pe interfata cu persoanele juridice. Doar astfel poti automatiza si simplifica digitalizarea ANAF.
Din aceasta perspectiva, cele trei sisteme ANAF descrise in acest articol se incadreaza in acest nou trend si sunt sigur ca vor functiona fara probleme, in ciuda eventualelor greseli de inceput.
Urez asadar succes tuturor in acest demers de simplificare a relatiei cu ANAF prin digitalizare.
Buna ziua. In articol ati mentionat ca raportarea in RO e-transport se face automat. Puteti sa imi spuneti cum ? Pana acum nu am gasit o solutie.
Un nou articol legat de automatizarea eTransport a fost publicat aici: https://smartcash.community/implementarea-sistemului-etransport-in-smartcash-rms/
Salut, Ambele procese de raportare, atat eFactura cat si eTransport pot fi automatizate, deoarece utilizeaza un API similar. Diferenta este de format XML. De asemenea, in cazul eTransport, validarea fisierului XML se concretizeaza in generarea codului UIT, necesar pentru inscrierea pe documentul de insotire.
Va recomand sa lecturati articolul: https://www.magister.ro/implementarea-efactura-si-etransport-din-smartcash-rms-schimba-regulile-jocului-pentru-comercianti/ unde puteti vedea cum am integrat noi intr-un modul complet automat cele doua procese.
Componenta se numeste SmartCash ANAF Connector si poate fi folosita si impreuna cu alte aplicatii terte ce au nevoie de automatizarea acestui proces.