Înlocuirea caselor de marcat este o necesitate a pieței

Înlocuirea caselor de marcat este o necesitate a pieței

Interviu cu Dor Bujor Padureanu, Director General Magister Software si Vicepresedinte al Patronatului Comerciantilor si Servisantilor de Case de Marcat din Romania, Revista Piata, nr. 105/mai 2014

Ministerul de Finante intentioneaza ca in perioada urmatoare sa fie schimbate casele de marcat ale operatorilor din retail si horeca sau sa se faca un update al celor existente acum in piata. Se doreste ca toti operatorii din retail si horeca sa fie conectati la sistemul ANAF, iar tranzactiile sa fie inregistrate pe un server online si nu pe role de hartie asa cum se practica in prezent.

Din punctul nostru de vedere, ca si producator de solutii informatice, consideram ca aceasta schimbare, in ceea ce priveste inlocuirea caselor de marcat, este o etapa fireasca in procesul de dezvoltare al pietei. Spun acest lucru pornind de la motivatiile de ordin tehnic. Actuala legea prevede ca si componenta electronica memoria fiscala de tip EPROM, componenta care, probabil, incepand cu acest an nici nu va mai fi disponibila pe piata la nici un producator din lume, deci este evident ca tehnologia actuala este depasita. Din punctul nostru de vedere este un pas natural care trebuie facut.

Ce ar presupune mai exact inlocuirea caselor de marcat?

Nu cred ca trebuie sa abordam aceste schimbari pe un ton incarcat de panica sau sa facem cine stie ce predictii sumbre. Trebuie sa luam aceste schimbari ca pe un proces natural absolut necesar. In primul rand, este o necesitate! Vorbim de echipamente imbatranite, folosite probabil de 10-15 ani. Aceste schimbari sunt utile si consumatorului final, pentru ca acesta a evoluat si doreste mult mai multa informatie despre produsele pe care le cumpara pe bonul fiscal. Este posibil ca in viitor, nu peste multi ani, sa fim obligati sa avem o trasabilitate completa a produselor alimentare, lucru imposibil cu hardware-ul fiscal existent. Practic, toate aceste schimbari se fac in primul rand pentru consumatori, iar sistemul de case de marcat trebuie sa tina pasul cu nevoia de informare a acestora. Sunt aproape un milion de case de marcat cumparate incepand cu anul 2000, multe dintre ele sunt inca functionale, dar dotarea tehnica a echipamentelor fiscale mai vechi de 5-7 ani este mult depasita. Eu cred ca aceasta schimbare a caselor de marcat este un proces de maturizare a pietei, atat din punctul de vedere al consumatorului cat si al furnizorului de produse si servicii in zona de comert.

Un milion de case de marcat functionale, din care multe sunt depasite tehnic! Care este explicatia unui numar atat de mare de case de marcat vechi?

Explicatia este simpla! Voi incerca sa dau un raspuns, din punctul nostru de vedere ca si producator de servicii informatice cu aplicabilitate in comertul de proximitate – comerciantii mici si mijlocii romani. Pentru antreprenorul de comert din Romania provocarile sunt majore, iar in ultimii ani de criza lucrurile s-au acutizat. Inca de la introducerea caselor de marcat, lucurile au fost facute in etape si toate aceste etape au fost dirijate de stat. Ca atare, introducerea caselor de marcat a fost intotdeauna perceputa ca un proces coercitiv pentru ca scopul caselor de marcat a fost acela de a asigura statului o colectare mai buna a cotei TVA si o diminuare a comertului la negru. In aceste conditii, putini antreprenori au fost interesati sa actualizeze echipamentele fiscale cu modele mai noi si mai performante.

Toate casele de marcat vor fi conectate la un registru unic. Credeti ca aceasta schimbare se va face in etape sau de azi pe maine?

E putin mai complicat! Schimbarea trebuie facuta in asa fel incat sa afecteze cat mai putin comerciantii. Din punctul meu de vedere, schimbarea trebuie sa aiba loc intr-o perioada mai lunga de timp. Pe de alta parte, implementarea imediata a acestei masuri ar putea duce la efecte economice care nu sunt dorite. Din acest motiv, exista foarte multe discutii despre modul de implementare si se pare ca s-a ajuns la o solutie care, cred eu, este una cat se poate de rationala si anume aceea de a functiona in paralel ambele sisteme de marcat. Schimbarea caselor de marcat presupune si o componenta investitionala atat din partea marilor retaileri cat si a operatorilor independenti din comertul cu amanuntul, pentru ca aparatele mai vechi de 5 – 7 ani nu vor mai fi compatibile cu noile cerinte. Compania pe care o conduc are solutii implementate in colturile cele mai indepartate ale tarii, in sate care sunt aproape izolate. Cand vorbim de magazidor-bujor-padureanu-interviu-piata-2nele din aceste zone, sincer va spun, investitia intr-o casa de marcat este ceva exorbitant. Nu putem sa comparam felul cum percepe aceasta masura un comerciant din Bucuresti sau un oras mai mare cu unul dintr-o zona slab dezvoltata. In zonele satesti, lucrurile se desfasoara mai de graba pe troc decat comercial. Din acest motiv, este evident ca acolo casa de marcat este folosita de comerciant mai mult pentru ca asa trebuie decat pentru ca ,,am nevoie de ea”. Din punct de vedere tehnic, sunt sigur ca vor exista solutii de completare a caselor existente cu componenta hardware necesara in asa fel incat ca ele sa functioneze in continuare, ma refer la casele de marcat mai noi de 5 – 7 ani. Cu alte cuvinte, comerciantul va face o operatiune normala, va preda o memorie fiscala care s-a umplut si va lua o memorie fiscala noua care nu costa foarte mult, dar care va avea componenta hardware necesara care sa faca operatiunile suplimentare solicitate de noile prevederi. In acelasi timp, noua memorie ii va asigura o durata de viata mai lunga. Va dau un exemplu, in momentul de fata, memo-ria fiscala a unei case de marcat este proiectata pentru o durata de viata de 5 ani, dar in realitate, in momentul in care ai trafic, durata se reduce la 2 – 3 ani, dupa care memoria fiscala trebuie depusa la Administratia Financiara. O data depusa, memoria fiscala trebuie inlocuita contra cost cu una noua. Vorbim de operatiuni de rutina pentru comercianti, care sunt oricum necesare din timp in timp.

Care va fi impactul in numarul operatorilor, iar aici ma refer atat la cei din retail cat si la cei din horeca?

Din punctul meu de vedere, cred ca cel putin 25-30% din parcul de case de marcat actual va disparea. De exemplu, in Bulgaria aproape 30% din operatorii economici au depus documentele necesare pentru a iesi din randul utilizatorilor de case de marcat, la cuplarea acestora la serverele Fiscului. In momentul in care legislatia i-a obligat sa fie conectati la un serviciu unic, au renuntat, pentru ca oricum nu mai faceau comert asa cum ar fi trebuit sau nu mai faceau deloc, dar ramasesera inregistrati. Eu nu cred ca este o drama faptul ca vom auzi ca X magazine au fost inchise, deoarece oricum acestea nu vindeau mai nimic sau chiar nu mai aveau activitate. Realitatea este ca daca tot nu faci nimic, mai bine te apuci de altceva. Un anteprenor nu poate fi privit ca un angajat, nu poti sa ii plangi de mila, trebuie sa se gandeasca in continuare la ce trebuie sa faca pentru a aduce valoare adaugata afacerii lui. Daca nu merge, trebuie sa se gandeasca la altceva, un alt tip de afacere. Cred ca ce urmeaza sa se intample va duce la o maturizare a profilului comerciantului. Daca este sa vorbim despre zona de horeca, aici impactul va fi cel mai mare. Vom auzi despre multe locatii inchise sau care si-au schimbat administratorii. Lucrurile trebuie privite in felul urmator: fiecare bon fiscal inseamna un loc de munca. Evaziunea fiscala inseamna lipsa locurilor de munca, toata lumea trebuie sa isi plateasca taxele catre stat, iar statul sa gestioneze mai bine acesti bani. Comerciantii trebuie sa priveasca pozitiv aceste lucruri, chiar daca este necesara o noua investitie intr-o memorie, pentru ca aceasta se va amortiza destul de rapid. Noile modele aduc, totusi, o reducere considerabila a costurilor cu consumabilele, pentru ca nu trebuie sa uitam ca se va elimina integral rola jurnal.

Dupa modul in care prezentati lucrurile, totul pare usor realizabil. Cu siguranta retailerii se vor adapta noilor proceduri, dar sunt pregatite administratiile financiare pentru astfel de schimbari?

Eu cred ca este un schimb de generatii si in administratiile financiare. Daca ne uitam la cat de tanar este actualul ministru de finante, cred ca este timpul sa acordam mai multe sanse generatiei tinere, chiar daca nu are multa experienta. Dupa parerea mea, experienta vine si cu anumite obiceiuri proaste, obiceiuri care trebuie eliminate. Greseala statului este ca doreste sa faca singur totul, dar pana la urma nu este normal sa se intample asa. Cred ca poate pastra foarte bine controlul asupra utilizatorilor de case de marcat prin externalizarea serviciilor catre corpul servisantilor autorizati de catre Ministerul de Finante, care oricum se ocupa de toate casele de marcat din Romania si in acest moment. Simplificarea proceselor nu se poate face decat prin externalizare. Nu poti sa ai pretentia ca aceluiasi om dintr-o administratie financiara sa i se ceara sa faca din ce in ce mai multe lucruri, din cauza ca nu este posibil sa angajezi mai multi oameni. Iar in aceste conditii sa te astepti ca el sa fie serviabil si jovial. Nu inteleg de ce ne complicam cand putem sa facem lucrurile mult mai simplu! Cred ca atunci cand statul isi va da seama ca poate externaliza toate aceste servicii lucrurile vor evolua pozitiv, iar activitatea de rutina din cadrul administratiilor financiare va fi eliminata. Sa stiti ca in industria in care activam sunt oameni foarte bine pregatiti, cu o calificare tehnica inalta si fara sa exagerez cu nimic cand spun ca ,,pot muta muntii din loc”.

Compania Magister este pregatita pentru schimbarile pietei?

Din punctul nostru de vedere, tot ceea ce am discutat pana acum se refera la comerciantii care folosesc solutii de tipul caselor de marcat independente… In cazul clientilor nostrii, care sunt utilizatori de solutii integrate pentru retail, lucrurile sunt chiar mai simple, pentru ca in mod evident vor exista sisteme de cen-tralizare a informatiilor pentru administratia financiara. Nu stiu daca stiti, dar suntem singurul furnizor de software pentru lanturi de magazine cu peste 150 de puncte de lucru. Solutia pe care o avem disponibila este gandita pentru centralizarea informatiilor. Important este sa aflam cum vor fi criptate si transmise acele date, dar odata ce specificatiile vor fi definite tehnic, lucrurile vor fi destul de simple.

Care sunt noutatile pe care le pregatiti pentru acest an?

Pentru Magister Software, provocarea fiecarui an este aceea de a fi cu un pas inaintea celorlalti. Vom lansa o paleta de produse si servicii software conexe care sunt inceputul unei noi generatii de aplicatii inalt automatizate pentru retailul romanesc. Vom oferi comerciantilor mai multa mobilitate, pentru ca acesta este viitorul. Cautam sa asiguram tuturor celor care folosesc platforma noastra software SmartCash RMS, mijloacele care sa le permita sa faca lucrurile de peste tot, sa nu fie obligati sa fie in birou la o anumita ora. Tipul acesta de servicii va exploda in urmatoarea perioada, pentru ca viitorul va fi al celor care vor reusi sa scurteze timpii de transfer.

0 Comentarii

Comentarii folosind contul de Facebook

Lasa un Reply






+ 9 = 17

false

false

false

false

false