OUG nr. 8/2015 aduce impozitarea bacșișului

OUG nr. 8/2015 aduce impozitarea bacșișului

Ieri, 28 aprilie, a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 285 o ordonanta care modifica si completeaza OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale cu modificarile si completarile ulterioare.

Cea mai semnificativa noutate a OUG nr. 8/2015 este recunoasterea bacsisului ca sursa de venit legala si, prin urmare, impozitarea sa. Iata ce spune legea:

„ (1) Prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici prevazuti la art. 1 alin. (1), precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar.
(2) Este interzis operatorilor economici prevazuti la art. 1 alin. (1) sa conditioneze, sub orice forma, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordarea bacsisului.
(3) Suma de bani prevazutala alin. (1) se justificaprin datele inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale si se evidentiaza pe un bon fiscal distinct. Prevederile art. 1 alin. (8) se aplica in mod corespunzator.
(4) Operatorii economici utilizatori stabilesc printr-un regulament de ordine interioara daca veniturile provenite din incasarea bacsisului ramân la dispozitia lor sau constituie o sursa de alte venituri care se distribuie salariatilor. In cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor, acesta nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii.
(5) Regulamentul se pastreaza la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal in vederea prezentarii acestuia organelor de control.
(6) Sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitate la alte venituri, iar sumele distribuite salariatilor se inregistreaza pe seama cheltuielilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.“ (Art. 22)

Bacsisul este, asadar, si suma voluntara de bani oferita de client, in plus fata de valoarea datorata, dar si restul care nu este preluat. Aceasta suma trebuie inregistrata in casa de marcat pe un bon fiscal separat de cel al cumparaturii propriu-zise.

De asemeanea, foarte important de stiut, comerciantii trebuie sa aiba un regulament de ordine interioara in care sa specifice destinatia acestor sume de bani, daca acestea raman la ei sau se impart angajatilor. Regulamentul trebuie pastrat la casa de marcat in caz de control.

OUG nr. 8/2015 reintroduce obligativitatea pastrarii unui registru in care angajatii trebuie sa inregistreze sumele de bani pe care le au asupra lor la intrarea in tura. Reintroducerea acestui registru este de inteles odata cu trecerea bacsisului pe bon. Modelul acestui registru va fi publicat in urmatoarele 10 zile de la intrarea in vigoare a ordonatei. Acestea sunt dispozitiile prevazute de ordonanta:

i) la ora inceperii programului de lucru, sa asigure inregistrarea sumelor de bani detinute de personalul operatorului economic care isi desfasoara activitatea in unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, intr-un registru de bani personali, special intocmit in acest sens. Orice suma de bani inregistrata in plus fata de suma inregistrata la ora inceperii programului de lucru, nu reprezinta sumă justificata prin registrul de bani personali. Modelul, continutul registrului de bani personali, precum si procedura de inregistrare a acestuia la organul fiscal se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta“ (Art. 4, alin. 12, lit. i)

O alta noutate aprobata ieri este obligativitatea personalului din magazine de a prezenta sumele de bani detinute organelor de control. Cu siguranta ca experienta controalelor abundente de la sfarsitul lunii martie i-a determinat pe guvernanti sa consolideze cadrul legislativ pentru a preveni situatiile neplacute. Iata ce specifica ordonanta:

„La solicitarea organelor de control, atunci cand se afla in incinta unitatii de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor în care isi desfasoara activitatea si in timpul programului de lucru, personalul operatorului economic este obligat sa prezinte sumele de bani detinute.“ (Art. 4, alin. 121)

Alta modificare notabila adusa de ordonanta din 28 aprilie se refera la amenzile practicate. Acestea nu mai au valori variabile, ci au valoare fixa. De exemplu, daca inainte se practicau amenzi de la 2.000 la 4.000 de lei pentru lipsa afisului de informare cu privire la obligativitatea bonului fiscal, acum amenda este una fixa, in cuantum de 3.000 de lei.

De asemenea, amenzile prevazute pentru neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale si pentru neintocmirea de documente justificative pentru sumele de bani introduse/extrase in/din sertarul casei de marcat, altele decat cele provenite din incasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amanuntul si a serviciilor efectuate catre populatie sau cele utilizate pentru a acorda rest clientului, sunt stabilite, conform ordonantei de ieri, luand in calcul mai multi parametri. Acestia sunt: valoarea sumei provenite din contraventiile amintite, daca respectiva suma este mai mare sau mai mica de 3% din totalul incasarilor inregistrate si momentul savarsirii contraventiei.

Textul integral al OUG 8/2015 publicata in M.Of. 285 din 28 aprilie 2015:pdf_icon OUG nr. 8/2015

0 Comentarii

Comentarii folosind contul de Facebook

Lasa un Reply






+ 7 = 16

false

false

false

false

false