Termene noi în calendarul oficial al implementării noilor aparate de marcat fiscale

Termene noi în calendarul oficial al implementării noilor aparate de marcat fiscale

Antreprenorii și comercianții care utilizează case de marcat fiscale au primit un răgaz suplimentar până la introducerea obligatorie a noilor modele de aparate de marcat fiscale, ce vor fi conectate la sistemul de monitorizare al ANAF.

În ședința de miercuri, 8 noiembrie a.c., Guvernul României a modificat, printr-o hotărâre, normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat fiscale, stabilind astfel cerințele de ordin tehnic pe care trebuie sa le îndeplinească aparatele de marcat cu jurnal electronic pentru a fi autorizate.

Următorul moment important pentru implementarea noului sistem este 1 iunie 2018, data la care casele de marcat cu jurnal electronic vor deveni obligatorii pentru firmele mijlocii şi mari, urmate, de la 1 august 2018, de firmele mici. Înlocuirea vechii generații de case de marcat cu rolă jurnal de hârtie se va realiza treptat, în funcție de dimensiunea afacerii.

Elementele de noutate din actul normativ sunt:

  • Fiecare aparat de marcat va trebui să conțină un modul fiscal propriu, prin intermediul căruia controlează operațiunile specifice activității de fiscalizare, precum și un modul de comunicație, care poate asigura conectarea la un sistem informatic de monitorizare și supraveghere al ANAF.
  • Prin implementarea Registrului național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale, se creează premisele debirocratizării procedurilor efectuate în legătură cu aparatele de marcat (fiscalizare, sigilare, schimbarea memoriei fiscale sau a jurnalului electronic, reparații etc.), înregistrarea acestora urmând să se realizeze electronic.
  • Face posibilă, la opțiunea contribuabilului, achiziționarea și utilizarea unui alt dispozitiv, de tip PC, telefon inteligent, tabletă, POS, conectat la o imprimantă fiscală.
  • A fost eliminată obligaţia contribuabilului de a solicita şi obţine de la organul fiscal certificatul de atestare fiscală în vederea obţinerii autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale.
  • Rezumatul bonului fiscal care se transmite la ANAF cuprinde: valoarea totală a bonului fiscal; numărul de ordine al bonului; data, ora și minutul emiterii bonului; seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal; valoarea totală a TVA pe cote ale acestuia.
  • Termenul de valabilitate a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale a fost prelungit de la 3 ani la 5 ani. Totodată, a fost introdusă noțiunea de reautorizare, aceasta putând fi solicitată cu cel puțin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizației.

Principalele avantaje ale sistemului de monitorizare propus prin hotărârea de guvern sunt:

  • asigură obținerea mai rapidă de către ANAF a datelor din bonurile fiscale, cu costuri mai mici atât pentru autoritatea fiscală, cât și pentru contribuabili;
  • asigură premisele reducerii semnificative a evaziunii fiscale din domeniul comerțului cu amănuntul și serviciilor, cu efecte imediate în creșterea veniturilor bugetare;
  • asigură un grad înalt de securizare și, implicit, riscuri mai mici de nefiscalizare a tranzacțiilor;
  • asigură premisele unei concurențe loiale între contribuabili.

Amânarea implementarii noii legislații până spre jumătatea anului 2018 ar trebui să ofere atât distribuitorilor, cât și comercianților, posibilitatea să se pregătească pentru introducerea noilor aparate de marcat fiscale.

Despre Autor

Specialist PR & Marketing Magister Software

0 Comentarii

Comentarii folosind contul de Facebook

Lasa un Reply






+ 1 = 9

false

false

false

false

false