Orientare către digitalizare și automatizare în facturarea electronică
Webinarul e-Factura si SmartCash ANAF Connector sustinut de Dor Bujor Padureanu, CEO-ul Magister, a fost găzduit pe platforma SmartCash Community. Webinarul a reunit peste 130 de persoane, clienti utilizatori de solutii SmartCash RMS, oferind o experientă interactivă pentru discuții și întrebări.
Au fost dezbatute subiecte despre produsele SmartCash ANAF Connector si aplicatia SmartCash RetuRO. Si, intrucat ambele sisteme e-factura si SGR au nevoie de validari in timp real, am considerat necesara o scurta trecere in revista a produsului Magister Cloud.
Webinarul a inceput cu o scurta informare cu privire la intrarea in vigoare de la 1 ianuarie 2024 a sistemului RO e-Factura. Dupa care, foarte pe scurt, au fost mentionate principalele noutati care vizeaza termenul de transmitere a facturilor electronice prin sistemul national RO e-Factura si sanctiunile aplicabile pentru persoanele impozabile stabilite in Romania.
Primul pas semnatura digitala pe baza careia se autorizeaza relatia cu ANAF, pentru a utiliza serviciile platformelor de facturare online integrate cu e-Factura. Deţinerea unei semnături electronice calificate este obligatorie.
Sistemul național privind facturarea electronică RO e-Factura este disponibil în Spațiul Privat Virtual (SPV) al ANAF. Iar SPV este accesibil exclusiv prin utilizarea unui certificat digital calificat pentru semnătură electronică, emis de un prestator de servicii de încredere calificat, acreditat conform cerințelor Regulamentului eIDAS nr. 910/2014
Astfel, procesul de implementare a sistemului e-Factura pe teritoriul Romaniei are doua termene:
- În perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, au obligația să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice, altele decât cele efectuate în relația B2G, pentru care există obligația utilizării Ro e-Factura începând cu data de 01 iulie 2022.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
Nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.
- Începând cu data de 01.07.2024, emitenții facturilor electronice au obligația de transmitere a acestora către destinatari utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.
Începând cu data de 1 iulie 2024, pentru operațiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România conform art.266 alin.(2), sunt considerate facturi numai facturile care îndeplinesc condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021. Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar, cu excepția facturilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.120/2021, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, primirea și înregistrarea de către destinatari – persoane impozabile stabilite în România conform art.266 alin. (2) din Codul fiscal, a unei facturi emise de operatori economici stabiliți în România, în relația B2B, fără a fi transmisă prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, constituie contravenție și se sancționează cu o amendă egală cu cuantumul TVA înscris în factură.
Experiența privind facturarea electronică la nivelul UE arată situații diferite. Astfel, Italia a fost primul stat care a implementat e-Factura, urmând Polonia, Franța și Germania. Italia a implementat în mai puțin de un an, iar practica celorlalte state arată că au avut nevoie de circa doi ani. Singura exceptie este Germania care a obținut derogarea din partea Consiliului UE odată cu România, termenul propus spre implementare fiind amanat pentru anul 2026.
Unde si cum intervine sistemul SmartCash RMS cu ANAF Connector
Primul lucru de care scapati utilizand SmartCash ANAF Connector este stick-ul. SmartCash ANAF Connector foloseste cea mai noua tehnologie de autentificare oAuth 2.0, iar stick-ul cu semnatura administratorului este necesar doar la instalarea programului. Ulterior programul mentine automat semnarea digitala a facturilor tale fara ca stick-ul sa mai fie necesar.
Sistemul nostru preia datele din SmartCash RMS, pentru toate facturile emise indiferent de locatia in care va aflati, si de aici sunt transmise la ANAF. Dl. Padureanu a mentionat ca:
„in acest fel nu mai este nevoie sa folositi doua sau mai multe programe doar unul la care orice aplicatrie terta se poate conecta cu SmartCash ANAF Connector. A avea o arhiva centralizata este esentiala”.
Au fost prezentate in continuare modalitatea de lucru cu SmartCash ANAF Connector in centrala de magazine, pentru o retea de magazine, si trasabilitatea in timp real a documentelor.
Compatibil cu orice program de contabilitate sau ERP
SmartCash ANAF Connector este compatibil cu orice program de contabilitate sau ERP. Modul de integrare al modulului cu alte aplicatii de contabilitate sau ERP este simplu si intuitiv. Astfel aplicatia terta trebuie doar sa produca fisierele UBL 2.0 e-Factura si de restul se ocupa SmartCash ANAF Connector.
A fost prezentata aplicat interfata programului SmartCash ANAF Connector, in timp real, pe serverul celor doua companii Maurana Prodimpex SRL (cash&carry) si Agroland Business SA, doi mari clienti utilizatori ai solutiei SmartCash RMS. Serverul instalat in centrala clientului Maurana Prodimpex SRL a transmis prima factura in urma cu 2 ani de zile, la instalarea programului SmartCash ANAF Connector. Incepand din momentul acela comerciantul a transmis un numar de 127 000 de facturi catre ANAF, pana in prezent.
În ceea ce privește viitorul, Magister planifică organizarea de noi webinare pe teme actuale iar mesajul dlui. Padureanu la finalul webinarului e-Factura si SmartCash ANAF Connector a fost un indemn la digitalizare si automatizarea proceselor in contextul de imprejurari geopolitice intrucat: „o factura corecta inseamna un pret corect si o concurenta loiala”.
Pentru mai multe detalii va invitam sa consultati si urmatoarele materiale:
- Inregistrarea in SPV pentru serviciile API eFactura si eTransport pentru aplicatia SmartCash RMS;
- Configurari necesare pentru raportarea in sistemul eFactura si eTransport;
- Raportarea in sistemul eFactura si eTransport cu SmartCash ANAF Connector;
- Utilizarea SmartCash ANAF Connector pentru aplicatii terte de facturare sau solutii ERP.
0 Comentarii