Dupa cum, poate, ati aflat, o noua Ordonanta a Guvernului, respectiv OG 23/2017, prevede ca toate persoanele juridice si persoanele fizice platitoare de TVA vor achita aceasta taxa defalcat.
Ordonanta a fost deja publicata in Monitorul Oficial nr. 706/2017 si intra in vigoare optional de la 1 octombrie 2017, devenind obligatorie pentru toate firmele de la 1 ianuarie 2018.
In acest scop, fiecare firma platitoare de TVA va detine, obligatoriu, un cont separat de TVA, diferit de contul curent.
ANAF anunta ca a creat deja conturi speciale de TVA in Trezorerie si a implementat un instrument online de identificare a codului IBAN aferent contului special de TVA. Trezoreria ofera chiar si conturi gratuite celor care aleg sa aplice sistemul din octombrie.
Referindu-ne concret la domeniul nostru, retail, comerciantii aveau deja multiple provocari, in contextul iminentei implementari a noilor case de marcat fiscale cu jurnal electronic. Asadar, contextul este cu atat mai complicat acum, in lumina acestor schimbari privind plata defalcata a TVA.
„In opinia noastra, masura este introdusa de ANAF intempestiv, fara o pregatire sau studiu prealabil, cum s-a intamplat in cele cateva tari care au mai incercat implementarea unei masuri similare.
Speranta ca trezoreria va fi capabila sa gestioneze conturile de TVA ale IMM-urilor, in conditiile in care nu se dispune nici macar de un sistem online de plata, este absurda. Ca si solutionarea de catre ANAF a unei cereri de rambursare a TVA-ului dedus in 3 zile.
Din punctul de vedere al unui comerciant mic sau mijlociu, noua masura va impune existenta unui sistem de contabilitate de timp real. Prin urmare, pentru micii comercianti, contabilitatea externalizata nu va mai fi posibila fara incalcarea termenelor de virament stabilite de lege (implicit, cu amenzi). In aceste conditii, cred ca multi dintre ei vor inchide portile, din pacate.
A adauga, peste acest climat complicat de plata/deducere a TVA, obligativitatea inlocuirii caselor de marcat cu modele noi, preconizata pentru jumatatea anului viitor (iarasi, un termen absurd de scurt), va face ca multi comercianti sa se intrebe daca mai merita sau nu sa fii un contribuabil onest sau isi vor inchide efectiv afacerea.
In concluzie, masura este, in opinia noastra, inoportuna si va duce la scaderea considerabila a incasarilor bugetare, in conditiile inchiderii unui mare numar de IMM-uri in perioada imediat urmatoare”, declara Dor Bujor Padureanu, director general al Magister Software.
Voi ce parere aveti? Cat de pregatiti suntem pentru aceasta schimbare si ce impact va avea asupra afacerii voastre?
0 Comentarii