De la 1 iunie 2015 se reduce cota TVA aferenta produselor alimentare la 9%. Lista completa si detaliata a produselor vizate de aceasta schimbare nu a fost inca publicata, insa speram ca aceasta se va intampla cat de curand, pentru ca retailerii sa se pregateasca din timp, iar activitatea lor sa nu fie blocata. Desi suntem deja obisnuiti cu schimbarile de TVA atat noi, furnizorii de solutii fiscale, cat si voi, comerciantii haideti sa revizuim impreuna pasii care trebuie parcursi in acest sens.
In principiu, schimbarea cotei de TVA se va realiza in cel putin doi pasi. In primul rand, va trebui adaugata cota de TVA 9% in aparatul fiscal, iar in al doilea rand, aceasta va trebui atribuita produselor supuse modificarii. Majoritatea comerciantilor de produse alimentare au deja cota de 9% introdusa in casa de marcat din anul 2013, cand s-a redus TVA la articolele de panificatie.
Atentie! Adaugarea cotei de TVA in casa de marcat sau imprimanta fiscala se realizeaza numai de catre un agent fiscal autorizat si trebuie consemnata in cartea de interventii a aparatului. Pentru asocierea articolelor la cota de 9%, va recomandam sa apelati la serviciile on-site ale servisantilor.
Daca aveti echipamente fiscale mai complexe decat o casa de marcat independenta, respectiv o solutie integrata SmartCash RMS, pe langa reorganizarea catalogului de produse, va mai fi necesara si cuantificarea diferentelor valorice inregistrate ca urmare a modificarii TVA, in raport cu stocul curent. Ambele operatii se realizeaza usor cu un utilitar special creat pentru evenimentele de schimbare TVA. Pentru a pregati operatia de modificare a TVA, creati din timp una sau mai multe clase de produse care sa includa toate produsele care se vor vinde cu noul TVA. Programul utilitar va modifica automat cota de TVA pentru toate aceste produse. Aceasta operatie trebuie facuta pe data de 31 mai, dupa procedurile de inchidere de zi a magazinului: emiterea raportului Z, descarcarea tranzactiilor etc. In urma acestei interventii, daca este cazul, se vor emite documentele aferente modificarii de pret (Lista Diferente Inventar), ce se vor anexa dosarului care se trimite la contabilitate.
Din experienta noastra, nu am avut probleme majore la schimbarile anterioare ale cotei de TVA. Avem o echipa de specialisti experimentati, suntem bine organizati si avem proceduri de lucru testate, pentru a-i asista pe comercianti sa treaca cu bine peste modificarea TVA.
Mare atentie la identificarea produselor carora trebuie sa le schimbati TVA-ul! Cand se va publica lista oficiala, va trebui sa identificati aceste produse in portofoliul vostru.
Aceia dintre voi care doresc sa reduca preturile de vanzare in casa de marcat pot avea batai de cap cu meniul casei de marcat. Produsele alimentare reprezinta o clasa generoasa de articole si, in lipsa unor programe utilitare ori a experientei necesare pentru operarea minutioasa a casei de marcat, modificarea pretului de vanzare este o proba de vointa.
Pentru a va sprijini in procesul de introducere a noii cote TVA la produsele alimentare, noi, echipa Magister Software, va vom sta la dispozitie in noaptea dinspre 31 mai 1 iunie 2015. Bineinteles, ne vom pregati pentru aceasta modificare dinainte, intrucat exista operatii care pot fi facute de acum de exemplu, se poate adauga cota de 9% in casa de marcat.
Este recomandabil ca, inainte de efectuarea operatiei de modificare TVA, sa faceti o revizie tehnica perioadica (in cazul in care nu ati facut-o recent) pentru a avea o baza de date curata si cu un timp bun de raspuns.
Va stam la dispozitie pentru programari de asistenta tehnica si va dorim o trecere cat mai lina la noua cota TVA. Pana atunci, stati cu ochii pe site-ul Ministerului de Finante pentru noi anunturi referitoare la aplicarea acestei masuri! Succes!
0 Comentarii