Dor Bujor Padureanu
Plata cu telefonul mobil direct la casa de marcat
21 octombrie 2013

Marturisesc sincer, ca atunci cand colegii de la Seamless Suedia ne-au contactat, prin noiembrie anul trecut, pentru a incerca prima integrare a platformei de plata cu telefonul mobil in afara granitelor suedeze, am fost putin sceptic. In activitatea mea din ultimii 15 ani, dedicata aproape in exclusivitate retail-ului romanesc, am fost martorul aparitiei si disparitiei multor tehnologii fulminante, care mai apoi si-au pierdut suflul atunci cand au luat contact cu lumea reala.

Va mai aduceti cumva aminte de febra dotCom din anii 2000? Se parea ca toata lumea se va transforma intr-un bazar online si retail-ul clasic va fi sortit pieirii. Rezultatele de dupa febra dotCom au fost insa catastrofale pentru investitorii in noua tehnologie, iar retail-ul traditional si cel modern au iesit castigatoare, inregistrand in ultimii 10 ani o expansiune mondiala dincolo de orice asteptari.

Cu toate acestea, odata cu realizarea de catre Steve Jobs si Apple a primului Smartphone multitouch, copiat apoi de toti producatorii in sute de versiuni, realitatea inconjuratoare s-a schimbat cu 180 de grade. Peste noapte, persoane care urau computerul si considerau ca este imposibil sa te intelegi cu „dusmanul” din aceasta masina n-au mai intampinat nici o greutate in utilizarea acestui nou mediu de lucru. Surprinzator prin usurinta in exploatare si simplitate, smartphone-ul multitouch reprezinta cu siguranta cea mai importanta revolutie din industria IT a secolului XXI. Si de aici si implicatiile comerciale ale lui…

Daca poti avea in acelasi dispozitiv portabil toate tehnologiile dezvoltate pana acum si inca multe altele, dincolo de ce ne putem astazi imagina, atunci la ce bun sa ne mai cramponam in utilizarea vechilor metode? Traim in era internetului de banda larga, capabil sa furnizeze absolut orice tip de continut in cateva secunde. In aceasta noua realitate, conceptul de moneda se va transforma din ce in ce mai mult in cel de bani electronici. Iar viteza de transfer a banilor electronici va fi din ce in ce mai mare cu fiecare noua tehnologie adaugata.

Din aceasta perspectiva, am imbratisat cu draga inima initiativa colegilor de la Seamless din Suedia si am decis sa integram, in premiera in Romania, tehnologia lor inovatoare in produsele noastre dedicate comertului traditional. Procesul demarat in decembrie anul trecut, a fost finalizat in luna septembrie prin testarea live, in doua importante lanturi de magazine ce folosesc platforma SmartCash RMS.

Cu ajutorul extraordinar al lui Eugen Paturan, proprietarul francizei Bata in Romania si a lui Gabriel Sandu, proprietarul retelei de retail de proximitate For Family, integrata in franciza LaDoiPasi, carora le multumesc inca o data si pe aceasta cale pentru ca au acceptat invitatia noastra de a participa in programul de testare reala in lanturile dumnealor de magazine, am ajuns iata, in premiera absoluta in Romania, la lansarea pe piata a acestei noi tehnologii.

Ca la orice inceput, lucrurile nu au fost simple deloc. Serviciile Seamless de plata cu telefonul mobil se bazeaza pe un principiu solid, validat de piata online prin servicii de tip PayPal de exemplu si anume existenta unui procesator de plati ca intermediar permanent online intre vanzator, reprezentat in cazul nostru prin comerciantul dotat cu terminale SmartCash POS si banca clientului din al carui cont se efectueaza plata. Controlul acestui proces este in intregime asigurat clientului prin intermediul unei aplicatii pentru telefonul mobil denumita, la fel ca si serviciul, SEQR.

De la inceput am realizat ca tehnologia este realmente inovatoare datorita in primul rand nivelului de securitate mult sporit. Adio clonare de carduri sau terminale bancare POS multe si voluminoase la punctul de vanzare.

Deunazi am trecut pe la Media Galaxy, in calitate de simplu cumparator si la casa am fost socat sa numar nu mai putin de 7 aparate POS pentru plata cu cardul!!! Cate unul pentru fiecare banca probabil… La un moment dat m-am incurcat in a selecta pad-ul de la care sa introduc codul PIN din cauza imensei cantitati de material ingramadit pe acea masa! Sunt sigur insa ca aglomeratia aceasta are o explicatie simpla: fiecare banca aplica reduceri de comisioane pentru comerciant daca plata se face prin propriul sistem de plata, cu alte cuvinte daca plata se valideaza prin conectare direct la host-ul propriu.

Din acest punct de vedere, initiativa Seamless ca operator de plati intre banci si clienti este un lucru absolut extraordinar. Cu costuri net inferioare pentru comercianti si pentru banci, noua tehnologie de tranzactionare permite o viteza de de plata cvasi-instantanee cu controlul intregului proces la clientul final. Fara carduri inmanate casierului, fara coduri PIN culese pe un dispozitiv strain, fara transfer de date printr-o infrastructura „ruginita”. Sa nu uitam ca POS-urile bancare, in marea lor majoritate, se conecteaza direct la serverul bancii prin tehnologii de tip modem 9600 bps vechi si la fel de lente ca in urma cu 20 de ani.

In filmul urmator, realizat de colegii mei Stefania si Florin, puteti vedea cum se realizeaza o plata folosind noua tehnologie, care sunt etapele ei, atat din perspectiva casierului cat si cea a clientului si mai ales, cat de rapid se desfasoara tranzactia.

Plata cu telefonul mobil folosind SmartCash POS si SEQR
Plata cu telefonul mobil folosind SmartCash POS si SEQR

Din punctul nostru de vedere, ca si din cel al colegilor de la Seamless, consideram ca noua solutie are un excelent potential de piata, reprezentand viitorul platilor electronice. Ramane de vazut cat de rapid se va adapta sistemul bancar la aceasta noua realitate, deoarece, noi furnizorii de solutii informatice pentru retail am facut deja primul pas.

Sunt sigur ca, urmand exemplul nostru si celelalte companii producatoare de software pentru retail din Romania vor integra la randul lor platforma SEQR in cadrul solutiilor proprii, asigurand un parc de terminale POS inteligente gata pregatite pentru adoptarea noii tehnologii.

Personal, cred insa ca voi, consumatorii, veti avea intotdeauna ultimul cuvant. Ce parere aveti? Sunteti gata sa folositi smartphone-ul si pentru plata la casa de marcat?

PS: Actualizare 23.10.2013

Cu scuzele de rigoare, pentru ca mi-a scapat la data redactarii articolului, trebuie sa mentionez in lista magazinelor care au participat in programul pilot SmartCash – SEQR, magazinele Ki-Life din Bucuresti apartinand d-lui Vlad Cuza si Supermarket-ul din franciza Carrefour Express – Piata Orizont , apartinand dlui. Imran Khan, carora le multumesc in egala masura pentru sprijinul acordat in perioada de testare!

0 Comentarii

Trimite un Comentariu

Categorie: Blog

HAI SĂ ÎNCEPEM UN PROIECT
ÎMPREUNĂ!

Completeaza datele tale de contact in formularul următor și un consultant Magister te va contacta în cel mai scurt timp.

Acest site este protejat de reCAPTCHA și se aplică Politica de Confidențialitate și Termenii și Condițiile Google.

Pin It on Pinterest

Distribuie Articolul

Distribuie Articolul

Dacă ți-a plăcut, distribuie acest articol și prietenilor tăi!